A gumiabroncs

1. A jó állapotú gumiabroncs életmentő lehet.

A gumiabroncsok biztosítják az autó egyedüli kapcsolatát az úttesttel, ezért a gumik kiválasztása és állapota alapvetően befolyásolja az Ön és a többi közlekedő biztonságát!

A Magyar törvény által előírt minimális profilmélység 1.6 mm, de 3mm alatt az abroncsok már felelősségteljes és biztonságos közlekedésre nem alkalmasak. A javasolt mintamélység a nyári gumiknál legalább 3 mm, téli gumik esetében legalább 4 mm.

Kopott gumiabroncsokkal – különösen nedves, vizes úton – ugrásszerűen megnő a fékút, és az autó irányíthatósága romlik! Egyenetlenül kopott abroncsok esetén a komfortérzet megváltozik, zajosabb lesz az autó futása és romlik az iránytartása.

2. Miért kell télen téli gumiabroncsot használni?

Télen speciális körülmények között kell autózni. A gumiabroncsok szempontjából a tél 7°C-nál kezdődik. Valójában ezen hőmérséklet alatt a nyári gumiabroncsok gumi része keménnyé válik és veszít a hatékonyságából.

Féktávolság havon 50km/h sebességnél:

Nyári gumiabroncs: 63m

Téli gumiabroncs: 32m.

A nyári gumiabroncs esetében 31 méterrel hosszabb út szükséges a megálláshoz.

Féktávolság nedves úton 80km/h sebességnél 7C-nál alacsonyabb hőmérsékleten:

Nyári gumiabroncs: 40m

Téli gumiabroncs: 34m

Nyári gumiabroncs esetében 6 méterrel hosszabb utat kell megtenni a megálláshoz.

7c alatt a téli gumiabroncsok nagyobb biztonságot nyújtanak, és csökkentik a féktávolságot a nyári gumiabroncsokhoz képest úttípustól függetlenül.

Kötelező a téligumi Európa sok országában.

 

 

 

Romániában 2011.-től kezdve kötelező a téli abroncs használata.

3. A kerék kiegyensúlyozás fontossága

A gumiabroncs inhomogén (nem egyforma eloszlású) anyag, a kopással folyamatosan változik az abroncs tömegközéppontjának helye. A használat során előforduló, külső behatások, ütések szintén megváltoztathatják az abroncs és a keréktárcsa tömegének eloszlását. Ha ez nem szimmetrikus, akkor lengések keletkeznek. Emiatt gyengül az abroncs és az aszfalt közötti kapcsolat, így romlik az útfekvés, megnő a fékút, mi pedig kellemetlen rázkódást, bizonyos sebességtartományokban kormányszitálást tapasztalunk.

Ennek megelőzése érdekében mi azt javasoljuk, hogy minden abroncsátállásnál (nyári-téli, téli-nyári) vagy 10 ezer kilométerenként egyensúlyoztassa ki kerekeit. Így elkerüli a nem megfelelő kiegyensúlyozás miatt fellépő negatív hatásokat, és kényelmesebben vezetheti autóját.

 

 

 

 

4. A gumiabroncs nyomásértéke.

Az abroncsok megfelelő nyomása fontos szerepet játszik Ön és utasai biztonságos közlekedésében és nem utolsó sorban az abroncs élettartamát is befolyásolja. Egy tanulmány kimutatta, hogy az autók 45%-a jár nem megfelelően felfújt gumikkal.

Havonta legalább egyszer ellenőrizze abroncsai állapotát: a guminyomást és a felületi elváltozásokat. Ha befárad hozzánk, készségesen elvégezzük gumiabroncsai ingyenes állapotfelmérését mindössze 5 percben!

 

 

 

 

5. Mire figyeljünk?

A kerék felületén megjelenő abnormális elváltozások utalhatnak a gumi nem rendeltetésszerű használatára, vagy a gépjármű mechanikai hibájára. Gyors szemrevételezés során meghatározhatjuk e jelenségek kiváltó okát. A futómű beállítása határozza meg a kerekek megfelelő érintkezését a talajjal, és ez által nagy hatással van az autó menet közbeni viselkedésére, úttartására. A helytelen futómű beállítás gyors gumiabroncskopást eredményez.
 

6.Mikor kell cserélni az abroncsot?

Ha a profilmélység lecsökken (nyári: 3mm; téli: 4mm).

Helyi rendellenes kopás esetén

Ha az abroncson az öregedés jelei láthatók, vagy ha az életkora meghaladta a 8 évet

Ha olyan sérülés vagy deformáció látható rajta, amely csökkenti a menetbiztonságot

Ha nem felel meg az alkatrészekre vonatkozó járműgyártói ajánlásoknak: más méretű, alacsonyabb sebességkategóriába tartozik vagy kisebb a terhelhetősége, mint ami a járműre érvényes

Ha más abroncscsaládba tartozik (pld.: személy helyett kisteher vagy fordítva)

Ha a szakember sérülés nyomaira bukkan a defekt szerelése során

Ha egy tengelyen nem azonos méretű, mintájú, terhelhetőségű gumiabroncs van. Ha kis teherautóknál nem C jelzésű gumiabroncs van az